Ballús ja gaudeix de dispensador AdBlue
A partir d’aquest mes d’octubre, la benzinera BP de Ballús, al Passeig de la Pau de Berga, ja disposa d’un dispensador AdBlue per als vehicles dièsel.
I segurament us preguntareu: què és l’AdBlue?
Doncs, l’AdBlue és la marca del producte químic, AUS32 (Aqueous Urea Solution en anglès), una dissolució d’urea, d’origen sintètic, que permet reduir les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) que provoquen els vehicles dièsel en els escapaments. Tal i com dèiem, aquest producte és una dissolució d’urea d’alta puresa en aigua desmineralitzada, que compleix amb la norma europea DIN 70070 i que ha estat sotmès als controls de qualitat més exigents, permet reduir el nivell d’emissions contaminants i augmentar la protecció en el catalitzador del vehicle.
L’AdBlue actua mitjançant un procés anomenat Reducció Catalítica Selectiva (SCR segons les sigles en anglès), quan l’AdBlue s’injecta en l’SCR, es desencadena una reacció química en el catalitzador que converteix el NOx en una mescla de nitrogen i vapor d’aigua, reduint, d’aquesta manera, els agents contaminants dels òxids que desprèn la combustió.
I tots els vehicles dièsel hauran de fer servir AdBlue a partir d’ara?
Doncs no, encara que si que ho faran un alt percentatge d’aquests vehicles que siguin de mida més gran o els més potents. Tot i així, dependrà de la capacitat tecnològica de cada fabricant per aconseguir que els seus motors de gasoil, superin la normativa Euro VI, sense la necessitat de fer servir aquest additiu. L’AdBlue només l’utilitzaran els vehicles que vagin equipats amb la tecnologia SCR, és a dir, que incorporin un dipòsit exclusiu per emmagatzemar aquest producte juntament amb el sensor corresponent, que indiqui l’estat d’aquest. Tots els fabricants de camions ja estan traient al mercat models equipats amb SCR, així com, les noves fabricacions de cotxes amb motors dièsel, amb la intenció d’adaptar els vehicles a les noves normatives europees sobre gasos contaminants.
Manteniment, despeses, aprovisionament…
El consum de l’AdBlue és molt petit en comparació amb el consum de combustible, estem parlant d’un consum equivalent a un 3 – 5 % del consum de combustible. Aquesta baixa dosificació permet espaiar molt les provisions d’aquest producte, la seva vida útil és aproximadament d’uns 12 mesos segons el tipus de vehicle.
El que si que serà necessari, és portar un cert manteniment del vehicle. Tot i incorporar un dispositiu que ens avisarà de l’estat d’aquest dipòsit i ens recomanarà quan hem de recarregar-lo, hem d’estar-ne pendents, ja que si no fem cas de l’advertiment, el nostre vehicle no funcionarà.
Per tal de facilitar l’aprovisionament de l’AdBlue, cada dia són més les benzineres que disposen d’un dispensador d’aquest additiu, com la benzinera BP de Ballús, on podreu omplir fàcilment el vostre dipòsit AdBlue. Si no disposen de dispensador, també es pot subministrar amb garrafes de 5 o 10 litres o, si es requereixen quantitats més grans, amb bidons.
Cal destacar, que AdBlue no és un producte tòxic i és segur a l’hora de manipular-lo, no és inflamable ni explosiu. No està classificat com a matèria perillosa, ni per a les persones ni per al medi ambient. Però en contacte amb alguns metalls, pot resultar corrosiu, amb la qual cosa, es recomana anar amb compte per tal que no es vessi sobre la carrosseria del vehicle i procurem netejar curosament si tenim algun vessament accidental.
Ballús, un gran equip, al seu servei!